Atomic Soul – EMINEM

Stensils ringvirkningsrapport og PR

Atomic Soul er en norsk konsertarrangør som holder utallige arrangementer årlig i Norge og Skandinavia. De største stjernene gir god butikk til byene som får besøk.

Eminem opptrådte på Voldsløkka i Oslo 30. juni 2018. 55.000 billetter ble revet bort på fem minutter og arrangøren samarbeidet med OBOS.

Et slikt arrangementet fører til økt økonomisk aktivitet i Oslo grunnet økt etterspørsel etter en rekke varer og tjenester. Virkningene kommer både gjennom å arrangere selve konserten, samt at det kommer mange tilreisende fra andre deler av landet som også etterspør blant annet mat, drikke, transport og hotell.

Effekten på verdiskaping kan deles i to hovedkategorier.

Den første er den som genereres av selve utførelsen av konsertene. Arrangøren vil blant annet 
etterspørre vakttjenester, salgsarbeid, billettsalg, administrasjon og lys- og lydanlegg.

Den andre kategorien er all verdiskaping knyttet til publikums behov for transport til og fra arenaen, overnattingstjenester, mat og drikke og andre konsumgoder og -tjenester.

Stensil gjorde følgende:

  • Ide og strategi for ringvirkningsrapporten
  • Prosjektleder for ringvirkningsrapporten
  • Innsalg av rapport til media

«55.000 billetter til den amerikanske artisten Emimen på Voldsløkka ble utsolgt på fem minutter og dermed ble dette til Norges største arrangement med betalende gjester. Vi ønske å sette fokus på den store verdiskapningen som Oslo som by opplever gjennom investeringer i kultur. At en kveld med Eminem skapte over 100 arbeidsplasser sier ikke lite om verdien for hovedstaden. Vi brukte Stensil som partner i denne rapporten, og jeg anbefaler selskapet på det varmeste», sier Peer Osmundsvaag i Atomic Soul»

Peer Osmundsvaag
CEO, Atomic Soul

Last ned case (pdf): Atomic Soul – EMINEM | Stensil

Foto: Craig-McDean

shares